Thursday 13 May 2021

Mohabbat Ki Pehchan: Dil ko Choo lene Wali Ek Hindi Story: By Krishan Chander

पहले दिन जब उसने वक़ार को देखा तो वो उसे देखती ही रह गई थी। अस्मा की पार्टी में किसी ने उसे मिलवाया था।इनसे मिलो ये वक़ार हैं। वक़ार उसके लिए मुकम्मल अजनबी था मगर उस अजनबी-पन में एक अजीब सी जान-पहचान थी।

 

जैसे बरसों या शायद सदियों के बाद आज वो दोनों मिले हों, और किसी एक ही भूली हुई बात को याद करने की कोशिश कर रहे हों। दूसरी बार शाहिदा की कॉफ़ी पार्टी में मुलाक़ात हुई थी, और इस बार भी बज़ाहिर उस बेगानगी के अंदर वही यग़ानगत उन दोनों को महसूस हो रही थी। ये पहली निगाह वाली मुहब्बत नहीं थी। एक अजीब सी क़ुरबत और गहरी जान पहचान का एहसास था। जो दोनों के दिलों में उमड़ रहा था जैसे बहुत पहले वो कहीं मिले हैं। बहुत लंबी-लंबी बहसें की हैं।

 

आदात, ख़्यालात और ज़ाती पसंद के ताने-बाने पर एक दूसरे को परखा है। वो दोनों एक दूसरे के हाथ की गर्मी को जानते हैं। उस बर्क़ी रौ को पहचानते हैं जो निगाहों ही निगाहों में एक दूसरे को देखते ही दौड़ने लगती है। वो डोर जो दिल ही दिल में अंदर बंध जाती है और एक दूसरे से अलग होने के बाद अपने अपने घरों में अलग अलग, अपने अपने कमरों में अकेले आराम, सुकून और चैन से बैठे हुए भी यूँ महसूस होता है, जैसे वो डोर हिल रही है।

 



एक ही समय में, वक़्त और एहसास के एक ही सानहे में वो दोनों एक दूसरे को याद कर रहे हैं। रात की तन्हाई में अज़्रा को अपने बिस्तर पर अकेले लेटे-लेटे एक दम एहसास हुआ जैसे उसके बहुत ही क़रीब उसके चेहरे पर वक़ार झुका हुआ है। घबरा कर उसने बेड स्विच दबा कर रौशनी की। कमरे में कोई ना था।

 

फिर भी वो घबरा सी गई। लजा सी गई उस एक लम्हे में ऐसा महसूस हुआ जैसे उसका राज़ वक़ार को मालूम हो गया। तीसरी बार जब वक़ार से रऊफ़ की दावत पर मिली तो बे इख़तियार उस की आँखें झुक गईं और रुख़्सारों पे रंग गया। मुहब्बत करने वाली औरत का दिल बहुत शफ़्फ़ाफ़ है।

 

वक़ार और अज़्रा को एक दूसरे के क़रीब आते ज़्यादा देर नहीं लगी। कुछ ऐसा महसूस होता है जैसे बनाने वाले ने उन दोनों को बनाया तो एक दूसरे के लिए ही था। दोनों ज़िद्दी और मग़रूर थे। रास्त बाज़ और मेहनती, ना किसी से दबने वाले ना किसी से बेजा ख़ुशामद करने वाले, दोनों किसी क़दर कज-बहस भी थे।

 

और शायद वो बहस सदियों पहले उनके दरमियान शुरू हुई थी अब फिर जारी हो रही थी। दोनों साईंस के बहुत अच्छे तालिब--इल्म थे। और यूनीवर्सिटी के चीदा स्कॉलरों में उनका शुमार होता था और आजकल साईंस में फ़लसफ़े से कहीं ज़्यादा बहस करने का मौक़ा है।

 

इस पर तुर्रा ये कि दोनों वजीहा, ख़ूबसूरत और हसीन थे। लगता था क़ुदरत ने दोनों को एक ही साँचे और ठप्पे में ढाल कर एक दूसरे से दूर फेंक दिया था। हालात के महवर पर गर्दिश करते-करते अचानक वो एक दूसरे से आन मिले थे और अब ऐसा लगता था जैसे कभी एक दूसरे से अलग ना होंगे।

 

ये पहचान तीन-चार साल तक चलती गई और गहरी होती गई। इस अरसे में वक़ार आई एस(IAS) के इंतिख़ाब में चुका था और ट्रेनिंग हासिल कर रहा था। अज़्रा भी नैशनल लेबॉरेट्रीज़ में मुलाज़िम हो चुकी थी और अपने महबूब मौज़ू क्रिस्टोलॉजी पर रिसर्च कर रही थी। ज़िंदगी उन दोनों के लिए बहार के पहले झोंके की तरह शुरू हो रही थी।

 

उन दोनों ने शादी का फ़ैसला कर लिया था। मगर शादी से चंद रोज़ पहले अज़्रा के मुँह से 'नहीं' निकल गया। बरसों बाद आज भी जब वो वाक़्ये को याद करती है तो उसे उसनहीं पर हैरत तो नहीं होती, हाँ इसनहीं पर जमे और अड़े रहने पर हैरत होती है।

 

वो दोनों नैशनल पार्क के एक घने कुंज में घास पर दस्तर-ख़्वान बिछाए खाना खा रहे थे। दूर ऊपर कहीं सूरज था। बीच में चमेली के पीले-पीले फूल थे जिनके ओट में कहीं-कहीं झील का नीला पानी एक शरीर बच्चे की तरह उन दोनों की तन्हाई में झांका जाता है। कोई कश्ति साहिल से गुज़र जाती है।

 

कोई प्यार करने वाली लड़की अपने चाहने वाले के बाज़ू पर सर रखकर हंस रही है। उसकी हंसी सफ़ेद बादल का एक टुकड़ा है। इस दुनिया में हमेशा क़यामतें आतीं रहेंगी और हमेशा वो एक दूसरे से झगड़ेंगे। दस गज़ ज़मीन के लिए, कभी एक झूटे ग़ुरूर के लिए और हमेशा कोई ना कोई आफ़त टूटती रहेगी इस दुनिया में।

 

मगर मुहब्बत सिर्फ एक-बार आती है। बादल के सफ़ेद टुकड़े की तरह झील में एक कश्ति की तरह तैरती हुई चाहत के बाज़ू पर सर रखे हुए आसमान को तकती हुई, दिल के साहिल को छूती हुई गुज़र जाती है। कोई हाथ बढ़ा के रोक ले तो रुक जाती है वर्ना मौत की गूंज की तरह कहीं और चली जाती है।

 

ऐसे ठंडे से मीठे शहद भरे लम्हे वो बहस शुरू हुई थी। वक़ार ने उसे मश्वरा दिया था कि शादी के बाद अज़्रा नैशनल लेबॉरेट्रीज़ में काम करना छोड़ दे। वक़ार अब आई एस (IAS) में चुका है। ख़ुदा के फ़ज़ल से हर तरह की फ़राग़त उसे हासिल है अब अज़्रा को इस्तीफ़ा दाख़िल कर देना चाहीए। चंद दिनों में उनकी शादी होने वाली है अज़्रा के मुँह से ना निकल गई।नहीं वो अपनी मुलाज़मत कभी तर्क नहीं करेगी।

 

मुलाज़मत छोड़ने की ज़रूरत क्या है उसे एक काम पसंद है। वो रिसर्च करना चाहती है। शादी का ये मतलब तो हरगिज़ नहीं है कि औरत मर्द की ग़ुलाम हो कर रह जाये। घरदारी में ऐसा कौन सा वक़्त लगता है खाना बावर्ची पकाएगा, पानी नल से आएगा, झाड़ू-बुहार, झाड़-पोंझ का काम मनियार करेगी। बाक़ी रह क्या गया? सोफ़े पर एक उम्दा साड़ी पहन कर शौहर की राह तकना? सो ये काम कौन सा मुश्किल है। दफ़्तर से आते ही चंद मिनट में साड़ी बदल कर मुँह हाथ धो कर दरवाज़ा पर टंगी हुई एक रोशन मुस्कुराहट की तरह खड़ा हुआ जा सकता है।

 

जूँ-जूँ वो बात करते गए बहस उलझती ही गई। अज़्रा को अंदाज़ा हो रहा था कि बहस ग़लत रास्ते पर जा रही है मगर जोश के आलम में वो भी बोलती चली गई। बहस के दौरान उसे ये भी एहसास हुआ कि वो घर और उसकी ज़िम्मेदारी और उसके एहसास की एहमियत को महज़ बेहस की ख़ातिर कम करती जा रही है। कुछ ये भी एहसास होने लगा कि वैसे वक़ार की दलील में वज़न ज़्यादा है। इस बात से वो और भी बिफर गई। उसके लहजे में तल्ख़ी आने लगी।

 

फिर उसे ये महसूस हुआ जैसे ये सब कुछ ग़लत हो रहा है। उसे मुआमले को सँभाल लेना चाहीए मगर वो एकना जो उसके मुँह से निकली तो निकलती ही चली गई।और वो बहस के दौरान मज़ीद कज-बहसी से काम लेने लगी। वक़ार भी संजीदगी को छोड़कर गुस्से से काम लेने लगा तुम्हें ये नौकरी छोड़ देनी होगी।

 

तुम मुझे ऐसी कोई धमकी नहीं दे सकते। अज़्रा के लहजे में आँसू आने लगे वो और भी अपने अक़ीदे पर सख़्त होती गई।


किसी क़ीमत पर में ये मुलाज़मत नहीं छोड़ूँगी। चाहे शादी हो या हो। मैं अपना काम बंद नहीं करूँगी।

Krishan Chander

 

यकायक अज़्रा ने अपना फ़ैसला दे दिया। और बहस एक दम बंद हो गई। दस्तर-ख़्वान लपेट दिया गया। ख़ामोशी में झील के किनारे बर्तन धोए गए। एक कश्ती मर्दों औरतों की हंसी से भरी हुई शरीर बच्चों की किलकारियों से मामूर क़रीब से गुज़रती जा रही थी। अज़्रा का जी चाहा वो हाथ बढ़ा के इस कश्ति को रोक ले वरना ये सब बच्चे चले जाऐंगे और वो अकेली रह जाएगी।

 

मगर उसके दिल में इतना ग़म और ग़ुस्सा और ग़ुरूर भरा हुआ था कि वो कुछ ना कर सकी। टिफ़िन के एक ख़ाली बर्तन को हाथ में लिए पानी में खंगालती रही और पानी अल्मूनियम की दीवारों से एक बे-मआनी फ़िक़रे की तरह टकराता रहा।

 

गाड़ी में भी उसे ख़्याल आया कि वो वक़ार की बात मान जाये अपनी ज़िद तर्क कर दे। एक कमज़ोर लम्हे का सहारा ले कर अपने आपको वक़ार की गोद में सर रख दे। मगर वो मुल्तजी लम्हा गुज़र गया और वो चट्टान की तरह सख़्त और मग़रूर बनी अपनी सीट पर वक़ार से अलग बैठी रही हत्ता ये कि उसका फ़्लैट गया।

 

वक़ार अलिफ़ और अज़्रा की शादी नहीं हुई। वक़ार अपनी पोस्टिंग पर तन्हा ही चला गया। अज़्रा ने भी किसी दूसरे बड़े शहर में ट्रांसफ़र करवा लिया। बहुत से साल गुज़र गए। दिल बुझ सा गया। वक़ार अब भी अज़्रा को याद आता था। तन्हा रातों में, ज़िंदगी के उजाड़ और तवील लम्हों में वक़ार की जुदाई बहुत खलने लगी। मर्द तो बहुत थे और एक हज़ार तनख़्वाह पाने वाली औरत के लिए मर्दों की क्या कमी हो सकती है। मगर वो दूसरे मर्द से शादी तो जब करे जब वक़ार को किसी तरह भूल जाये और वो कम्बख़्त दिल से उतरता ही नहीं।

 

अज़्रा ने शादी नहीं की। मगर उसने चंद माह का यतीम बच्चा गोद लेकर पाल लिया। मुन्ना भी अब चार साल का हो चुका था और अपने बाप को पूछता था।

अम्मी, अब्बू कहाँ हैं?”

कैनेडा गए हैं।

कैनेडा कहाँ हैं?”

यहाँ से बहुत दूर है।

कब आएँगे।

नहीं आएँगे।

क्यों नहीं आएँगे। सब के अब्बू तो रात को घर आते हैं। मेरे अब्बू क्यों नहीं आते?”

 

वो ला-जवाब हो कर चुप हो जाती। मगर मुन्ना पूछता ही रहता। कंडुर गार्डन में जब उसे दाख़िल कराने का सवाल आया तो मुन्ने के बाप का नाम पूछा गया। एक दम से अज़्रा ठिटक सी गई। फिर आहिस्ता से बोली।

वक़ार हुसैन।

 

नाम लिख लिया गया। मुन्ने के दिल पर दर्ज भी हो गया। उसी रात मुन्ने ने अपनी अम्मी के गले में बाँहें डाल कर पूछा, “अम्मी क्या मेरे अबू का नाम वक़ार हुसैन है?”

हाँ बेटा...” अज़्रा की आँखों से आँसू छलकने लगे।

देखने में कैसे हैं मेरे अब्बू?” मुन्ने ने दूसरा सवाल किया।

 

अज़्रा बात को ख़त्म करने की ख़ातिर एक ट्रंक खोल कर उसमें से वक़ार की एक तस्वीर निकाल कर लाई और मुन्ने के हाथ में दे दी। मुन्ना देर तक उस तस्वीर को ग़ौर से देखता रहा। फिर उसने अपने अब्बू की तस्वीर को अपने नन्हे से सीने से लगा लिया फिर तस्वीर का मुँह चूम कर बोला, “मेरे अब्बू...मेरे अब्बू...”

 

अज़्रा ने उसे जल्दी से गले लगा लिया। और फूट-फूटकर रोने लगी मगर मुन्ना नहीं रोया। वो मर्द था और जब अज़्रा के आँसू ख़त्म हो गए तो उसने गंभीर और संजीदा लहजे में अज़्रा से पूछा, “अम्मी क्या अब्बू तुमसे ख़फ़ा हैं?” अज़्रा ने आहिस्ता से इस्बात में सर हिलाया।

 

मुन्ना देर तक अपनी अम्मी को ग़ौर से घूरता रहा। उसके मासूम भोले चेहरे पर दोनों अबरुओं के दरमयान सोच की एक गहरी लकीर बन गई थी। मुन्ने ने अपने गाल पर उंगली रखते हुए कहा, “रो नहीं अम्मी। मैं जब बड़ा हो जाऊँगा तुम्हें अबू के पास कैनेडा लेकर चलूँगा।

 

कैनेडा?” वक़ार तो हिन्दोस्तान में था कहीं पर। उसे ये भी नहीं मालूम था कि अज़्रा कहाँ पर है। ये भी मालूम था कि कहीं पर उसके एक बेटा भी पैदा हो चुका है। ये भी नहीं मालूम था कि उस बच्चे ने अपने कमरे में दीवार पर उसकी तस्वीर टाँग ली है और उससे बातें करता है।

 

वक़ार को ये सब कुछ मालूम नहीं था। मगर शादी उसने भी नहीं की। अभी ज़ख़्म भरा नहीं था। कुछ ये भी महसूस होता था कि जो औरत इस दुनिया में उसके लिए थी, जो सही माअनों में उसकी साथी हो सकती थी उसको उसने अपनी ज़िद में खो दिया। आज भी उसे एहसास था कि बात उसी की सही थी, दलील जायज़ और वज़नी मगर वो जो अपनी बात मनवाने के लिए तुल गया था उसी एक बात ने शायद अज़्रा को उससे बर्गशता--ख़ातिर कर दिया था।

 

वो अगर उस की मुलाज़मत तर्क करने पर इस क़दर इसरार ना करता तो यक़ीनन अज़्रा भी इतनी ज़िद ना करती। मुम्किन था कुछ अर्से के बाद ख़ुद ही छोड़ देती। या बच्चा होने के बाद तो ज़रूर ही ख़ुद से ये मुलाज़मत छोड़ देती। एक ज़रा सी बात के लिए, अपनी... मर्द की बेहूदा ख़ुदी की ख़ातिर वक़ार ने अपनी मुहब्बत को ठुकरा दिया था। ये एहसास दिन--दिन बढ़ता जा रहा था।

 

अंदर ही अंदर वक़ार अपनी ग़लती पर पेँच--ताब खाता मगर अब कुछ नहीं हो सकता था। दिन गुज़रते गए, महीने गुज़रते गए, बरस गुज़रते गए। क्या जवानी इसी तरह गुज़र जाएगी। तब वो अय्याश बाश आदमी नहीं था। वो घरेलू सुकून पसंद एक ही औरत वाला मर्द था। इधर-उधर की ताक झाँक से वो घबराता था। उसने अपनी ज़िंदगी में सिर्फ अज़्रा, उसके बच्चों और उसके घर का तसव्वुर किया था। और जब उसे वही घर नहीं मिला तो उसने भी शादी का ख़्याल तर्क कर दिया और अपने आपको अपने काम में ग़र्क़ कर दिया।

 

एक-बार वो नागपुर से दिल्ली के लिए फ़्लाई कर रहा था। मानसून के दिन थे, मौसम बहुत ख़राब और तूफ़ानी हो रहा था। उसके जहाज़ को रास्ता बदल कर हैदराबाद के हवाई अड्डे पर उतरना पड़ा। इंजन में भी ख़राबी पैदा हो गई थी। मौसम बेहद ख़राब हो रहा था। मालूम हुआ रात यहीं काटनी पड़ेगी।

 

सब मुसाफ़िरों को रात के क़ियाम के लिए रिट्ज़ होटल ले जाया गया। हैदराबाद आने का उसे मौक़ा मिल था। चाय पी कर वो बाहर निकल खड़ा हुआ। हवा में झक्कड़ और ख़ुनकी के आसार थे। कसीफ़ बादलों की गहरी सिलवटों में डूबते हुए सूरज की सुर्ख़ी थी। सड़क पर घास, तिनके और इमली के ख़ुश्क पत्ते उड़ रहे थे। वक़ार ने अपने कोट के कालर ऊंचे कर लिए और उस सड़क पर हो लिया जो एक ऊंची पहाड़ी चट्टान के किनारे-किनारे अपना रास्ता काटती हुई नीचे को जाती थी।

 

कुछ देर के बाद वो हैदराबाद को सिकंदराबाद से जुदा करने वाले निज़ाम ताल पर था और मीलों तक फैले हुए पानी का नज़ारा कर रहा था। बाँध की सड़क पर घूमता-घूमता वो किसी दूसरी सड़क पर घूम गया। फ़िज़ा में अजीब उदासी सी थी। सड़कों पर रोशनी हो चली थी। मगर झक्कड़ ज़दा माहौल में ये ज़र्द रोशनी मायूसी को तोड़ने की नाकाम कोशिश कर रही थी।

 

अब चारों तरफ़ छोटे-छोटे बंगले थे जिनकी निस्फ़ क़द--आदम दीवारों से बोगन वेलिया की फूलदार शाख़ें झांक रही थीं। कहीं कहीं पर अमलतास और इमली के पेड़ शाख़ों से शाख़ें मिलाए उसके सर के ऊपर उसके ख़िलाफ़ किसी साज़िश में मसरूफ़ नज़र आते थे। एक आदमी एक मैली चद्दर ओढ़े एक पान वाले से बीड़ी का एक बंडल ख़रीद रहा था और क़रीब के दिल-शाद होटल के मैले माहौल से एक ट्रान्ज़िस्टर के ग़ैर ज़ाती संगीत की आवाज़ रही थी।

 

मौसीक़ी अगर ज़ाती ना हो तो महज़ मशीन का शोर बन कर रह जाती है। बहुत सी मौसीक़ी जो वो आजकल सुनता है ख़ाली बर्तनों की आवाज़ मालूम होती है। गाने वाले की आवाज़ और सुनने वाले के कान का ताल्लुक़ बाक़ी है मगर रूह का ताल्लुक़ ग़ायब हो चुका है। ऐसी मौसीक़ी ऐसी शादी से मुशाबेह है जो अख़बारी इश्तिहारों के ज़रीये सर--अंजाम पाती है।

 

एक-बार उसने बड़े ग़ुलाम अली ख़ां को एक छोटी सी महफ़िल में अपनी आँखों के सामने गाते हुए सुना था फिर उनके किसी रिकार्ड में वो मज़ा ना आया। एक-बार उसने मुहब्बत भी की थी। फिर शादी के किसी पैग़ाम में वो मज़ा ना आया। एक-बार वो सोचता-सोचता, चलता-चलता रुक गया। किसी ने उसके घुटनों के नीचे उस की पतलून को पकड़ कर खींचा था।

 

उसने मुड़ कर देखा एक छोटा सा कोई चार साल की उम्र का एक बच्चा है और उसकी पतलून को पकड़े हुए उस की तरफ़ बड़ी गहरी नज़रों से देख रहा है।


 

क्या है बेटे?” उसने बड़ी नर्म आवाज़ में पूछा।

आपका नाम क्या है?” मुन्ने पूछा।

वक़ार हुसैन उसने जवाब दिया।

मगर तुम क्यों पूछते हो बेटे?”

क्यों कि हमारे घर में आपकी तस्वीर लगी है।

 

मेरी तस्वीर तुम्हारे घर में। वक़ार हुसैन हैरानी से इस चार साल के बच्चे की तरफ़ देखने लगा। ज़हन पर बहुत ज़ोर देने के बाद भी उसे याद ना आया कि हैदराबाद में उसका कोई रिश्तेदार रहता था।

 

मुन्ने ने आहिस्ता से इस्बात में सर हिला दिया। फिर दोनों हाथ फैला कर बोला।मुझे अपनी गोद में उठा लो और मेरे घर चलो। तुमको वो तस्वीर दिखाता हूँ। वक़ार हुसैन ने झुक कर बच्चे को अपनी गोद में उठा लिया। बच्चा बड़े आराम से उसके सीने से लग गया और अपने छोटे हाथ की नन्ही-नन्ही उंगलीयों से उसे अपने घर का रास्ता बताने लगा।

 

जब वो दोनों एक नीम-तारीक बंगले के बाग़ीचे में दाख़िल हुए तो मुन्ना उसकी गोद से उतर गया। अब वो दोनों बाग़ीचे के गिर्द एक नीम दायरा बनाती हुई रविष पर घूम कर बंगले के पोर्च में चुके थे। मुन्ने ने जल्दी से अपनी उंगली वक़ार के हाथ से छुड़ाई और तेज़ी से बंगले के अंदर जाते हुए ज़ोर से चिल्लाया, “अम्मी ... अम्मी...अब्बू गए। अज़्रा दौड़ी-दौड़ी बाहर आई। फिर ठिठक कर दरवाज़े पर खड़ी हो गई। फिर वक़ार को पहचान कर ख़ुशी से रोने लगी। नहीं-नहीं अब वो कभी भीना नहीं करेगी।

The End


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Friday 7 May 2021

The Lost City Petra: How People of “Thamud” were Destroyed by Allah—Story of Prophet Saleh and She Camel

According to the Qur’an, the Thamud were punished and destroyed by a soundwave. Thamud possessed excellent craftsmanship that they had carved their houses out of the dense rock of the mountains. Petra in Jordan has been declared to be one of the world wonders in 2007.

Madain Salih (Dedan) is in Saudi Arabia and is known in the European literature as Hegra derived from Al-Hijr. It was once inhabited by the Thamud or the Nabataeans. Petra (located in Jordan) being the capital of the Nabataean kingdom.

Location of Petra

Petra is an ancient city that lies in present-day Jordan and dates back to the fourth century B.C. Ruins of the once-great metropolis and trading center now serve as an important archeologic site and tourist attraction.

 

Petra is located about 150 miles south of both Jerusalem and Amman, the capital of Jordan, and about midway between Damascus, Syria, and the Red Sea, making it ideally suited as a hub of commerce in the area.


After the destruction of the Aad, the tribe of Thamud succeeded them in power and glory. They also fell to idol-worshipping. As their material wealth increased so, too, did their evil ways while their virtue decreased. Their lands were fertile, and it gave them abundant crops as well! But as their material wealth increased, so did their evil ways!

 

Like the people of Aad, they erected huge buildings on the plains and hewed beautiful homes out of the hills. Tyranny and oppression became prevalent as evil men ruled the land.

 

Allah sent many prophets to various people and nations. According to some Islamic traditions, the number is 124,000. However, while these narrations aren’t authentic, we do know that there were many prophets of Allah.

 

He has mentioned 25 prophets in the Quran. Among them is Prophet Saleh, and his story relates to the people of Thamud. The report refers to the story of the she-camel, which was a gift from Allah for the people of Thamud.

 

Story of prophet salih in Islam

Prophet Saleh, sometimes written as Salih, was a descendant of the great prophet Nuh (May peace be upon him). He was sent by Allah to the nation of Thamud who lived in Al Hijr, located in Arabia. The nation over a few generations had matured and became very powerful, wealthy and influential.

 

The Qur’an mentions how the society grew very proud of their accomplishments and began building huge castles, palaces, and other structures as status symbol of their power. This is mentioned in Surah Ash Shura ayat 128-129:

 

“Do you construct on every elevation a sign amusing yourselves? And take for yourselves palaces and fortresses that you may abide eternally?”

 

They were given a chance by Allah to turn back to Him especially knowing what had happened to the people of Aad for their disobedience. The Qur’an mentions the warning from Prophet Hud who said, “Will you not fear Allah?” (26:124).

 

They denied these warnings as obsession with materialism took over. They turned away from the path of truth; the poor began worshiping the rich who proclaimed themselves as Gods.

 

Prophet Saleh was a man from a very high standing in society. He built a reputation of respect and was wealthy himself. The People of Thamud held him in high regard for his wisdom and virtue and were prepared to appoint him as their leader. It was during this period that Allah bestowed Saleh with Prophethood.

 

Prophet Saleh admonished his people, “O my people, worship Allah; you have no deity other than Him. He has produced you from the earth and settled you in it. So ask forgiveness of Him and then repent to Him. Indeed, my Lord is near and responsive” (11:61). 

 

Saleh continued to urge the people to obey him and fear and worship Allah. But they replied, “O Saleh, you were among us a man of promise before this.

 

Do you forbid us to worship what our fathers worshipped?  And indeed we are in disquieting doubt about that to which you invite us.” (11:62)  However, few among the poor followed and entered the fold of Islam while the majority rebuked Saleh. Some called him a lunatic while others said he must be possessed.

 

As the days passed, the Thamud feared that Prophet Saleh’s followers would increase in number. In an attempt to put him off, they planned to ask Saleh for a miracle proving that he was indeed the messenger of Allah.

 

People of Thamud asked for a Miracle

They intended to make this miracle impossible to be brought up. So the main leaders of the Thamud sat down together and confronted Saleh. They pointed at a particularly enormous rock and demanded Saleh to bring out from it a she camel that was extremely tall, very woolly, and attractive and ten months pregnant! They further stipulated that it should be able to produce milk for the entire town.

 

Saleh was desperate to bring his people to the path of Allah. So he pleaded with Allah to grant him what the people had asked for. And there came the day when Saleh gathered his people to witness the coming of the miracle.

Allah (SWT) created She-camel from the rock

Allah ordered that very rock to split as under and from it emerged a red, gigantic, ten month pregnant she-camel, much to the awe and amazement of the people.

It was a clear evidence in their midst that a number of people declared their faith. However, the vast majority remained untouched and pursued their disbelief, stating this was nothing but pure magic.

 

The Qur’an simply states, “O my people, this is the she-camel of Allah – [she is] to you a sign. So let her feed upon Allah ‘s earth and do not touch her with harm, or you will be taken by an impending punishment.”)

 

The she-camel was indeed a living miracle that every passing day people converted to Islam. The disbelievers could not bear this. Eventually their hatred for Saleh was diverted towards the she-camel.

 

The she-camel became the symbol for Saleh (AS) message. It became the symbol of Allah (swt).

 

After three days, the she-camel gave birth to a lovely young he-camel. The young camel always followed his mother. It stayed behind its mother calmly, and she looked after son fondly. Very soon, the she-camel and her son became symbols for affection and mercy.

 

When the people of the tribe saw it, people said "This is Saleh's she-camel"

 

Then the Prophet Saleh (AS) said to his people "O my people worship Allah. There is no God but him.This is a clear sign from your Lord. This she-camel is a sign for you. So leave her to graze on Allah's earth. Be careful not to hurt it. If you do that, then Allah will punish you."

 

Days passed, and the she-camel grazed in the green pastures of 'Thamud. It ate the plants from the valley, and drank water from the well.

 

The she-camel was so huge that it drank lots and lots of water. And while it was drinking water from the well, no other animal or people could go near the well. The she-camel nursed the newborn fondly. She gave him her milk. When the people of 'Thamud saw the milk, their mouths watered.

 

They hurried to the Prophet Saleh (AS).People said to Prophet Saleh (AS) "The camel's milk may be blessed!"

 

People requested "The baby camel is not going to have all of it, so please let us have some of the she camel's milk."

 

The Prophet Saleh (AS) thought for a while, and he said that they were allowed to have the milk of the camel, by Allah's grace.

 

However he asked them to share the water with the camel. He told them that one day they could have the milk of the camel, while she drank water from the well. And the second day, he told them to leave the milk for her child.

 

The people agreed to the Prophets suggestion. The camel gave plenty of milk and it covered the needs of the entire Thamud! At first the people were happy and content. But soon, the disbelievers started raising their voices. They hated the Prophet Saleh (AS) for turning people away from their idols. And their hatred now turned towards the blessed she-camel!

 

Saleh feared that the disbelievers would conspire against the she-camel and warned them, “O my people! This she camel of Allah is a sign to you, leave her to feed on Allah’s earth, and touch her not with evil lest a near torment will seize you.”  The Thamud initially allowed the she-camel to graze on their land and drink freely from the common well but this was short-lived.

 

It wasn’t long before Thamud became disgruntled; the believers found their faith increasing while the disbelievers’ hatred intensified to a degree where they began plotting to kill the she camel.

 

People of Thamud Killed She-Camel. And Allah Destroyed Them

With the support of all the disbelievers in town, nine men set out aiming to kill the she-camel. They watched her closely. As she approached to drink from the well one of the men shot her in the leg, thereby hindering her from escape. The others immediately sprang forward and put a sword through her body, killing her.

 

The townspeople saw this as a clear victory and cheered loudly for the men. They went on to slaughter the she-camel and eat her meat. When Saleh heard of this he hurried to warn the people, but it was too late.

 

The people mocked him saying, “O Saleh, bring us what you promise us, if you should be of the messengers.” Saleh replied, “Enjoy yourselves in your homes for three days. That is a promise that will not be denied.” (11:65)

 

The disbelievers taunted Saleh and asked him to hasten the punishment. Prophet Saleh said “O my people, why are you impatient for evil instead of good? Why do you not seek forgiveness of Allah that you may receive mercy?” The people paid no heed.

 

They were only infuriated and began plotting to kill Prophet Saleh.

The nine men gathered together and discussed, “Take a mutual oath by Allah that we will kill him by night, he and his family. Then we will say to his executor, ‘We did not witness the destruction of his family, and indeed, we are truthful.” (27:49)

 

Meanwhile Allah had a plan for the people of Thamud, “And they planned a plan, and We planned a plan, while they perceived not” (27:50) so he instructed Saleh to gather his followers and leave town.

The people were only too happy to be rid of him. They were unperturbed by Saleh’s warning. They believed their rock fortresses would protect them from all disasters.

 

Three days after Salih’s warning, thunderbolts filled the air, followed by severe earthquakes which destroyed the entire tribe and its homeland.

The land was violently shaken, destroying all living creatures in it. There was one terrific cry which had hardly ended when the disbelievers of Salih’s people were struck dead, one and all, at the same time. Neither their strong buildings nor their rock hewn homes could protect them.

 

The disbelievers of Thamud had no ally that day. They had incurred the wrath of Allah which caused them to be destroyed before they realized what was happening.

 

Meanwhile, Prophet Saleh and the believers were saved by Allah’s grace. He returned to Al Hijr one day to witness the destruction of his people and said with a heavy heart, “O my people, I had certainly conveyed to you the message of my Lord and advised you, but you do not like advisors.”

 

Prophet Saleh then migrated to Palestine, where he lived until his death.

The End

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Friday 30 April 2021

People of Aad: They were Destroyed by a Screaming Violent Windstorm Which Allah Imposed on Them for Seven Days and Eight Nights.


The people of Aad lived in an area between Yemen and Oman. Iram “refers to the House of the kingdom of Aad”. The city was discovered to be 4,300 years old. They were successors to the People of Noah.

 

In the Old Testament reference is made to a descendant of Noah named Eber.  In some traditions, he is called Heber, and known as the father of the Hebrew language

The people of Aad were known to build lofty towers, and thus the area became known as the land of a thousand pillars.  It was a civilization unlike any other.  God blessed Aad and its people. 

Allah provided them with fertile land and abundant agriculture, many children, an ample supply of livestock and easy access to water resources.  The people themselves were described as tall, strong, and well built.

 

In many ways, Aad could be described as a society much like many of the opulent societies that exist today.  There was an excess of wealth and the proud, arrogant people were not satisfied with fulfilling their basic needs.

 

They began to build towers and dwellings merely to display their wealth and they accumulated worldly possessions as if they were a people destined to live forever.

 

The rulers and leaders of Aad were powerful tyrants, their wealth did not make them soft, as sometimes happens, but rather they grew strong and dominated the lands around them.  Satan was among them and made their deeds seem fair seeming to them.  Their arrogance and pride grew and the worship of idols became prevalent.

The story of Aad is one for our guidance.

Aad were the strongest people of their time in their physical stature, and were the mightiest in power. But they were rebellious, arrogant, and disobedient tyrants. They worshiped false gods besides Allah. They abused the blessings and power they had, and they spread corruption on earth.

 

As for Aad, they were arrogant in the land without right, and they said: “Who is mightier than us in strength?” See they not that Allah who created them was mightier in strength than them. And they used to deny our verses! (Qur’an, 41:15)

                                  

Prophet Hud

As with every disbelieving nation in the past, Allah first sent a prophet to the people to remind them and call them back towards righteousness.

 

Allah sent the Prophet “HUD” to give the Aad the message of Islam. “HUD’ was from among the Aad himself, as Allah mentions in the Quran:

 

Aad denied the Messengers when their brother Hud said to them: “Will you not fear Allah?”—(Chapter 26, Verses 124 – 125) 

Hud tried to reason with his people by reminding them of the many favors Allah had given them.

 

But despite all of this advice, the Aad rejected their brother Hud. In fact they were pretty snarky in their responses.

 

Indeed, we see in you foolishness and indeed, we think you are of the liars.-(Chapter 7, Verse 66)

 

Have you come to us that we should worship Allah and leave what our fathers worshiped? Then bring us what you promise us if you are among the truthful.-(Chapter 7, Verse 70)

 

It is all the same to us if you advise us are not from among the advisors. This is not but from the customs of the former peoples and we will not be punished.(Chapter 26, Verses 136-136)

 

Of course, when they challenged Allah and His Messenger like this, they were just inviting destruction. But before we get to that, let’s analyze their responses.

 

To say this place was once luscious green, with lakes and ponds and springs, chirping birds, grazing deer, sleeping water buffaloes, and of course devouring humans would be an unaccepted blasphemy, a madman’s dream, and a creative myth. Yet it’s all true – facts are stranger than fiction.

 

How People of Aad Were Destroyed?

Qaum-e-Aad Par Allah ka Azaab (Punishment on People of Aad By Allah)

“Prophet “Hud” turned to God and renounced his people.  He knew that God’s punishment would be swift and severe.  A drought spread throughout the once fertile and abundant land. The people looked to the sky hoping to see signs of rain.  The punishment was obvious but still the people of Aad mocked and ridiculed Hud.

 

One fateful day the weather changed.  The burning heat changed to biting cold and the wind began to howl.  The savage wind increased with each new day and the people began to seek shelter.  The windstorm raged for more than a week.  It ripped apart tents and dwellings, it whipped away clothing and tore the skin from the body.

 

They were destroyed by a screaming violent windstorm which Allah imposed on them for seven days and eight nights straight

 

Allah had given them an ample period of time to know him however even the stopping of rain didn’t make them perceive Allah. Prophet "HUD” (A.S) warned them that this rain was not a cloud of rain however a cloud that incorporates wind, and on this wind, there’s Azaab (punishment).

 

Then when Allah informed him, Prophet Hud (A.S) moved out of the city together with his believers, as Allah’s Orders. This wind began changing into quicker; it turned so quickly that it began carrying individuals with it, and likewise no matter that got here in its approach.

 

These had been the identical individuals who used to say that nobody could possibly be stronger than them. They had been flying within the air banging to one another, shouts of males, girls, and youngsters could possibly be heard, and however, who might have saved them? This wind continued for 7 days and eight nights. Who might cease this rain? Every part was destroyed and nobody alive.

 

They didn’t even have anybody to mourn their loss of life. All of them remained immobile and vultures used to come back and eat them.

 

And as for Aad,–they were destroyed by a furious violent wind! Which Allah imposed on them for seven nights and eight days in succession, so that you could see men lying overthrown (destroyed), as if they were hollow trunks of date palms! Do you see any remnants of them? (Qur’an, 69:6-8)

 

For seven nights and eight days continuously they were battered with a cold, violent wind. Was it a massive cyclone or a turbulent wind carrying tons of sand? We don’t know. Its magnitude and nature may not be known to us, but we know it was severe and it rooted out these people.

 

That was the end of the Aad people. However, God saved Hud (AS) and his followers, and cut off the roots of those who rejected the Signs of their Lord and did not believe. Hud (AS) lived with his people, and eventually died. He was buried in Hadhramaut, Yemen.

 

 “Do you see any remnants of them?” The verse is absolutely right even if there were fossils because there are no people of Aad living today. But could it also mean they were destroyed without a trace left behind?

 

Now that land of people of Aad is sand dunes, the glittering night sky, remembers how it was, once a trading center, with gardens and gushing springs, inhabited by a powerful and rich civilization, but who made life hell on earth and rebelled against God.

And that was the end of people of Aad.

Let’s remember how an entire city lies buried beneath the sand we’re camping upon. Allah save us all from his Azaab. Allah sends his Rehmat on all prophets. (AMEEN)  All praises are for ALLAH

The End